VAST - Spelprojektet
Tidigare förlopp har jag inte dokumenterat på denna blogg, heller inte varken på papper eller bild så jag får berätta lite om det istället.
Först, jo jag har en liten sneak peek bild som ni kan få se från tidigare och ja, jag kommer att ladda upp nya bilder så fort jag har dem.
Här är den lilla bilden..
Håll utkik efter nästa uppdatering då jag kommer med bättre bilder.
Historien; jag började med att bestämma mig för vilka verktyg jag skulle använda, projektet innan detta hade jag använt Unity 3D som är ett utvecklingsverktyg för att snabbt och enkelt göra ett spel men det är just också snabbt och enkelt, helt utan att bli effektivt för enheterna. Därför beslöt jag mig denna gång för att gå tillbaka och göra spelet mer traditionellt.
Jag valde JPCT 3D motorn för detta till Android för att den är gratis att använda, det är skrivet i JAVA vilket skrämmer många. Saken är den att själva grafiken med 3D objekten inte är i Java utan Open GL och laddas upp på grafikkortet, så det är ändå lika snabbt som med andra motorer.
Android koden i övrigt är skriven i Java så det är passande ändamålet.
Spelet i övrigt valde jag att utveckla i Android Studio som jag själv anser mest lämpligt att använda vid utveckling av appar till Android enheter.
Tanken var också att det ska vara lätt att skriva om koden till iOS senare, vilket jag redan har i bakhuvudet.
När jag säger att spelet måste vara effektivare för enheterna så menar jag att den traditionella synen på hur man gör ett spel måste tillämpas, många enheter är fortfarande sega på nästlade loopar etc. och därför måste man se till att tänka till lite hårdare för att effektiseera koden mer.
Jag är själv utbildad Systemvetare/Systemutvecklare vilket är ett annat tänk än om man är spelutvecklare, då en Systemutvecklare enbart tänker objektorienterat och är rädda för statiska objekt och att lägga mycket på stacken så kan man inte vara det som spelutvecklare. Jag tror att de flesta systemutvecklare som arbetar med spelprogrammering förstår vad jag menar.
Ett spel kan inte skapa många objekt på heapen för då kommer Garbage Collectorn att köras igång i tid och otid, vilket gör att trådar och även grafiktråden haltar, det blir alltså ryckigt/hackigt.
Från början var det tänkt att det skulle bli ett enkelt spel men det slutade i ett enormt realtid strategispel där man kan vara i nuläget upp till 4:a vänner som spelar mot varandra i rymden, där man hittar planeter för att bygga imperium eller skjuter långdistansrbotar mot varandra eller de andras enheter och byggnader.
Nåväl, nästa gång kommer det mera bilder..
Förbereder för att starta presentationen utav utvecklingsförloppet, det tar tid att utveckla spel om det ska bli bra. Ha tålamod..
Kommentarer
Skicka en kommentar