När man utvecklar i Android Studio så kan man skriva ut loggmeddelanden som syns i ett separat fönster, för att man lätt ska kunna se vad sin kod gör och upptäcka fel.
I detta fönster ser man också andra appar och program på sin mobil skriva sina loggmeddelanden, vilket man är van vid efter att testat sina appar på flertalet mobiler.
Den här gången använde jag bl.a. en Huawei mobil som är från Kina, det pratas mycket om hur man ska se upp med kinesiska mobiler för att de tros skicka känslig information från enheten till Kina.
Det här var någonting som jag själv inte trodde på riktigt men sedan hände någonting i min logg..
Detta var bra konstigt; skapar och skickar någonting från min enhet, en app som heter iMonitor och ingår inpackat i systemet när man köper en Huaweimobil.
Gjorde en snabb googling på iMonitor och mycket riktigt dök det upp misstankar om spionprogramvara, jag blev så till mig så jag slutade använda den mobilen, den är i alla fall inte uppkopplad längre. Har inte kollat upp vad det är den skickat eller vart men den ska inte skicka någonting och jag har inte tid att undersöka saken nu heller.
Berättade i tidigare inlägg att jag beslöt mig för att använda JPCT 3D motorn till mitt projekt för hantering utav 3D objekten, jag använder i övrigt Blender när jag skapar objekten.
Problemet med en mobil enhet är att de flesta inte orkar med många polygoner när grafikkotens prestanda varierar enormt från mobil till mobil, så man får hålla ned antalet punkter och polygoner i sina 3D objekt så att så många mobiler som möjligt ska kunna spela spelet.
Detta gör i sin tur att spelens objekt blir lite kantiga och trista på mobiler, ingenting man kan göra så mycket åt tyvärr.
För att kunna spela flera spelare mot varandra så var jag i valet eller kvalet om att antingen utveckla en egen kommunikationskanal eller hitta något färdigt, jag hittade Firebase som är en realtidsdatabas. Firebase använder sockets som jag ändå hade tänkt att använda om jag hade utvecklat det själv, så passande.
Här är mina dependencies i Android Studio, det är vad min app inkluderar ifall någon annan vill utveckla någonting liknande.
Jag har aldrig tidigare använt Firebase och måste säga att det fungerar riktigt bra men det har varit många långa nätter för att få ihop det!
Firebase är gratis till en viss gräns där efter kostar det, så jag kommer att bli tvungen att inkludera köp i appen för att finansiera detta projekt.
Nu kommer här en liten video som visar lite från spelet, spelar här 2 spelare mot varandra för jag klarade inte av att spela fler själv 🤣
Spenderade mycket tid bara till att få touch:en att fungera med alla kontroller så som zoomen och skrollen, inte på tal om mattematiken för att få objekten att åka runt en glob från en 3D punkt till en annan. Det har varit en lång och krokig väg med många timmar, dagar och månader bara för att komma så här långt.
Nu lämnar jag er för stunden för att fortsätta utvecklingen, ha det så länge!
Hej Nu har jag börjat sy ihop delarna och lagt in lite ljud också i spelet, det kommer givetvis bli mer av dem men här kommer en början och ett smakprov per filmsnutt.. Jag upptäckte en bugg i min funktion som ska ta bort byggnader på planeter som inte är i bild, de togs inte bort alls. När jag läkte den buggen så kom en ny bugg där byggnaderna nu istället hamnar runt en låtsasplanet på mittpunkten utav rymden, så jag måste buggleta, vad kul! :D Nåväl, hörs nästa gång!
Hej Nu kör vi igen! Nu har jag gjort så att motståndarens monster attackerar dig i gångarna om det får syn på dig. Här är en video över det animerade lilla livet.. Monstret attackerar dig men det gör än så länge inget mot dig mer än att det springer fram som en glad hund för att sedan vända om och gå sin väg. I nästa steg ska det attackera dig fullt ut när det kommit fram, tyvärr så blir det inga kramar i spelet :P Får se vad jag bjuder på till nästa gång, tanken är en video när monstret är helt klart. Ha det t-t-t-t-t-toppen.
Hej gott folk! Nu har jag arbetat med monstret och dess animationer, även koden för att hålla reda på vilket håll monstret tar i labyrinten. Alltså om det hoppar upp i taket från golvet eller från taket till golvet etc. men även arbetat på att få till animeringarna att stämma med vad den gör. Än så länge har jag arbetat på det som visas i denna video.. Nu måste jag få till resterande variationer på monstrets övergångar från golv, till vägg, från vägg till vägg och så vidare. Det blir mycket att göra men bra ska det bli i slutänden, fint ska det vara :D Får se hur långt jag kommit till nästa gång, ha det gott!
Kommentarer
Skicka en kommentar