Inlägg

Händelseförloppet.

Bild
Hej   Nu har jag här 2 nya filmsnuttar där jag även kommenterar hela spelets händelseförlopp, eller rättare sagt spelprocessen. I dessa filmer ser man också förändringarna jag har gjort med det grafiska angående knapparna i spelet, de ser lite bättre ut nu i alla fall.   Här är den första filmen..       Här följer film 2, där jag visar och talar om credit-servern som jag efter första filmen hittade i labyrinten..     Nu har jag gått igenom allt som det är upplagt än så länge men det är även tänkt att man både ska få uppdrag som gör att man kan utveckla sina byggnader samt vehicles så de ser ut och agerar annorlunda.   Det kommer vid ett senare tillfälle.   Man kommer som jag även nämner i film 1 här ovan att kunna spela fler spelare än 4, eftersom jag fått spelet så pass effektivt kodmässigt.   Nästa gång ska det nog bli film på när jag inte spelar spelet själv utan med någon.   ...

Skuggor.

Bild
Hej   Nu har jag en ny lite längre filmsnutt på spelet, jag har äntligen lagt in skuggor så det ger ett djupare djup i 3D rymden.   Här är en mer komplett film där jag tyvärr spelar spelet själv igen men det ger ett större helhetsintryck av alla delarna..     Nu fick man inte se monstren i labyrinten eftersom de båda hade gömt sig men dessa finns att se i tidigare vlog/blogginlägg.   Nu är det nära tills det blir en test där det verkligen spelas på riktigt med fler spelare än mig. Håll ut, för det gör jag knappt själv! :D   Hej svej..

Lite ljud.

Bild
Hej   Nu har jag börjat sy ihop delarna och lagt in lite ljud också i spelet, det kommer givetvis bli mer av dem men här kommer en början och ett smakprov per filmsnutt..     Jag upptäckte en bugg i min funktion som ska ta bort byggnader på planeter som inte är i bild, de togs inte bort alls. När jag läkte den buggen så kom en ny bugg där byggnaderna nu istället hamnar runt en låtsasplanet på mittpunkten utav rymden, så jag måste buggleta, vad kul! :D   Nåväl, hörs nästa gång!

Skjuta monster.

Bild
Hej å hå!   Nu kan man skjuta monstren i labyrinten, försvara sig med sin pistol. Det kommer finnas fler olika styrkor av vapen att använda men till att börja med en pistol.   Jag har också lagt in en portal så att man kan ta sig ut ur labyrinten igen, om man hittar den för den förflyttar sig över hela labyrinten för att göra saken lite svårare.   Monstret har också fått ett annat vrål (nytt ljud) som man kan höra i följande videoklipp, där jag även skjuter det stackars monstret :/     Nästa delprojekt blir i att blanda in fler monster som inte kommer tillhöra spelarna utan själva labyrinten i sig, för att göra det mer levande och svårare ändå.   Ha det så hörs vi..

Monsterattack.

Bild
Hej   Nu kör vi igen! Nu har jag gjort så att motståndarens monster attackerar dig i gångarna om det får syn på dig.   Här är en video över det animerade lilla livet..     Monstret attackerar dig men det gör än så länge inget mot dig mer än att det springer fram som en glad hund för att sedan vända om och gå sin väg.   I nästa steg ska det attackera dig fullt ut när det kommit fram, tyvärr så blir det inga kramar i spelet :P   Får se vad jag bjuder på till nästa gång, tanken är en video när monstret är helt klart.   Ha det t-t-t-t-t-toppen.

Monstren i taket.

Bild
Hej gott folk!   Nu har jag arbetat med monstret och dess animationer, även koden för att hålla reda på vilket håll monstret tar i labyrinten. Alltså om det hoppar upp i taket från golvet eller från taket till golvet etc. men även arbetat på att få till animeringarna att stämma med vad den gör.   Än så länge har jag arbetat på det som visas i denna video..     Nu måste jag få till resterande variationer på monstrets övergångar från golv, till vägg, från vägg till vägg och så vidare. Det blir mycket att göra men bra ska det bli i slutänden, fint ska det vara :D   Får se hur långt jag kommit till nästa gång, ha det gott!    

Berättelsen om monstren.

Bild
Hej   Här kommer berättelsen om monstren i labyrinten.. Ett monster läggs till i labyrinten utav en spelare, från spelarens position och detta monster kommer tillhöra den spelaren och bara attackera de andra spelarna. Monstret kommer givetvis kosta credits så man kan inte mer än man har råd med. Det går sedan med hjälp utav byggblock att stänga in sitt eller andras monster.   För effektens skull gjorde jag dem till mer utav spök-monster som blir genomskinliga och ibland "teleporteras" till ny position, vilket gav dem en mer spöklik karaktär.   Har även lagt in testljud där ljudstyrkan varierar beroende på hur långt bort monstret är ifrån spelaren, samt att en ljudfil med ett klarare monsterljud spelas om monstret är nära nog att äta upp spelaren :D   Här är ett videoklipp på detta, i spelet finns just nu 2 monster för test men här syns bara ena till.     Vad jag ska lägga till är fler animeringar, även där monstret attac...